Een tweede leven voor de Whizzer "super de luxe" motorfiets
Dit project omvat de volledige revisie van een jaren 50 motorfiets. 138cc 4-takt 3PK Whizzer. Destijds startte het merk in de verenigde staten en later kwam er ook een productievestiging in Cessange te Luxemburg. Dit model genaamd "Super de luxe" werd gebouwd in Luxemburg en was een van hun laatste topmodellen die de deur uit ging. Aangekocht in Luxemburg, tot in de puntjes gereviseerd. Alles wat binnen mijn mogelijkheden lag deed ik zelf, gewoon omdat dat het meeste kennis en plezier oplevert. Dus naast het doel om een mooie motorfiets te hebben, waren de andere uitgangspunten zoveel mogelijk plezier te beleven en bij te leren tijdens dit project. In tussentijd is ook mijn website www.whizzer.be gegroeid en online met het doel om andere Whizzer liefhebbers of bezitters enige ondersteuning te kunnen geven.
Stap 1
De motorfiets kwam te koop op 2dehands, Wat een prachtige motorfiets is me dat! Als je door het vuil kan kijken natuurlijk! Na contact op te nemen met de verkoper kwam ik al snel tot een akkoord en moest de moto worden opgehaald in Luxemburg. Een dagje verlof kwam van pas!
Stap 2
Zorgvuldig wordt elk boutje gelost na elk detail te noteren en met foto's te documenteren. Bouten die zich niet onmiddellijk willen geven na al die tijd worden uiteraard eerst met wat WD40 besproeid en krijgen nog wat extra tijd, om uiteindelijk toch mooi gelost te kunnen worden. het uiteindelijke doel is dat deze motorfiets na deze fase enkel nog bestaat uit losse onderdeeltjes. werkelijk elk onderdeel moet los, wordt op sleet beoordeeld, en vervangen indien mogelijk. Reserve onderdelen vinden voor dergelijke motoren is niet eenvoudig maar op enkele onderdelenbeurzen kon ik het nodige scoren. Hierbij een greep uit de foto's die een mooi idee geven wat de taak inhield. De vuile handen bespaar ik jullie :)
Stap 3
De benzinetank was langs binnen ook niet om aan te zien, de blubber en roest moest er eerst uit vooraleer de tank kan gelakt worden! 3x hoera voor elektrolyse!
Stap 4
Deze 4-takt 138cc motor met de kracht van 3PK kreeg een nieuw leven. nieuwe lagers, nieuwe dichtingen, nieuwe overmaat piston, geslepen kleppen, nieuwe klepveren,hittebestendige coating,.... kosten noch moeite werden gespaard, het moet perfect zijn!
Stap 5
Tijdens het demonteren bleek de motorfiets origineel bordeaux te zijn, dat bleek oa uit de binnenkant van het huis waar de pedalen in draaien. Zovee als mogelijk origineel is de weg die ik wilde volgen dus de onderdelen werden binnengebracht bij de poederlakkerij en het originele kleur werd bepaald. De striping verzorgde ik zelf dmv 3M fineline tape, en 2K lak aan te brengen met een penseel. Decals werden aangekocht. Decals die niet beschikbaar waren (zoals merknaam) werd op maat gemaakt
Stap 6
Ook de velgen kregen de bordeaux lak, uiteraard kan dit niet zonder volledig gedemonteerd te worden. De oude spaken waren goed aangetast door de tand des tijds dus nieuwe RVS spaken bestelde ik op het web. In de buurt vond ik een gepensioneerde fietsenmaker die me graag wat opleiding wilde geven over het spaken van wielen. Eeuwige dank en een groot succes! White wall bandjes staan wel mooi op dergelijke motorfiets, en gelukkig nog in een vlot verkrijgbare bandenmaat. Dus die keuze was ook snel gemaakt.
Stap 7
Nu alle componenten gelakt zijn, en grotere sub-componenten zoals motor en wielen alweer tezamen zitten kan de montage beginnen. Wat een plezier om het geheel weer te zien samenkomen!
Stap 8
Na de fijnstelling van remmen, ontsteking en carburator eerst even tijd voor enkele voorzichtige kleine lokale ritjes. Elk onderdeeltje ging meerdere keren door mijn handen en werd met de grootste zorg terug samen gestoken. Maar WAT EEN VOLDOENING!! Het kostte me bloed, zweet en tranen, maar dat alles wordt instant vervangen door een gevoel van vreugde en voldoening op het moment dat de motorfiets spint en me als de trouwste gezel door het mooie landschap voert! I love it!