Restauratie Project Flandria Kingline Deluxe 1968
Voor mijn schooleindwerk wou ik een bromfiets restaureren. Niet zomaar een bromfiets, maar een bromfiets dat ontworpen en gebouwd is in België. Na wat onderzoek werk kwam ik op het merk Flandria uit, en nog specifieker een Flandria Kingline Deluxe. De Flandria Kingline Deluxe wordt ook wel eens de Cadillac onder de bromfietsen genoemd vanwege de strakke carosserie lijnen, een groot aanbod in chrome delen, de grote knieschilden tegen de koude wind, en zeker niet te vergeten de chrome vleugels aan de achterbumper. Binnen de dag had ik op het internet een exemplaar gevonden die wel nood had aan een restauratie, dus ik heb de deal gemaakt en de volgende dag stond de tweewieler al in men tuin, het project kon dus beginnen.
Stap 1
Dit is de staat van de bromfiets voor de restauratie.
Stap 2
Het eerste wat de meeste mensen zouden willen proberen is hem proberen te starten, echter omdat de bromfiets volgens de vorige eigenaar in meer dan 30 jaar niet gestart is geweest, zal dat wat moeilijker gaan. Het eerste wat ik gedaan heb is met de hand van WD40 de gaskabel en de koppelingkabel los proberen te krijgen, WD40 werkte hierbij zeer goed. Nadat we alle kabels losgekregen hadden, carburateur proper gemaakt was, en de bougie nagekeken was en de contacten opgeschuurd waren, kon hij gestart worden. En starten deed hij!
Stap 3
In deze cruciale stap werd de hele bromfiets uit elkaar gehaald om afgeschuurd te kunnen worden, en in het slechtste geval vervangen te worden. Dit gezegd te hebben klinkt het best wel gemakkelijk en snel gedaan te hebben, maar dat was het zeker niet. Elke moer en bout was een groot gevecht om gedemonteerd te krijgen, deze bromfiets zou volgens de vorige eigenaar +-30jaar in een schuur hebben gestaan dus dat zou het wel eens kunnen verklaren. uiteindelijk hebben we alles uit elkaar gekregen, zonder WD40 zou dit nooit een kans van succes gehad hebben, natuurlijk bij een project zoals deze is het onvermijdelijk om alle bouten en moeren in het geheel gedemonteerd te krijgen, sommige breken gewoon van de rottigheid.
Stap 4
In deze stap werd alles gesorteerd zodat sommige onderdelen opgeschuurd konden worden en sommige onderdelen vervangen konden worden.
Stap 5
Met behulp van WD40 heb ik de benzinekraan losgekregen van de benzinetank. De benzinetank was zeer bevuild en voor een deel verroest, daar kon WD40 helaas niet veel bij helpen dus heb ik gekozen om hem te reinigen met een tankreiniger en het te beschermen voor in de toekomst met een soort tank-beschermmiddel.
Stap 6
Het motorblok werd gereviseerd om latere klachten te voorkomen, dit kon best nu gebeuren omdat de motor lastig te demonteren valt als alles terug in elkaar zat. Omdat de vijzen bestonden uit platkoppen die goed vastgeroest waren, kwam WD40 in combinatie met een slagschroevendraaier zeer goed van pas en maakte dit een simpel werkje.
Stap 7
Nadat het motorblok behandelt is geweest en de onderdelen kwamen vers van de spuiterij, is het tijd om alles terug in elkaar te zetten. Het resultaat mag er wezen!
Stap 8
Hierbij wordt er nog eens een "voor en na" getoond van de bromfiets restauratie. Ik ben zeer tevreden van het eindresultaat! Er is uiteraard nog plek voor verbetering maar het resultaat mag er wezen. Ik raad iedereen aan die aan zulk project begint, om zeker een hele doos WD40 in huis te halen!