Upcycling Gitane 1974

Plus 2 more

Tijdens het opruimen van de fietsenstalling op zijn kot vond een maat van mij een oude racefiets die er verwaarloosd bij stond. Hij stond op het punt om ze weg te gooien, maar stuurde me eerst nog een berichtje om te vragen of ik er niets mee kon doen. Gelukkig maar, want zo begon een onverwacht maar supertof project.

Als industrieel ingenieur in opleiding, en een beetje een 'prutser' in hart en nieren, zag ik er meteen de charme van in. De fiets bleek een originele Gitane uit 1974, en ondanks de roest en het stof zat er nog veel karakter in.

Na een weekje sleutelen, demonteren, zandstralen, schilderen en opnieuw opbouwen, stond er plots een echte vintage racefiets te blinken. Het was een leerzaam en tegelijk ontspannend project, en ik ben best wel trots op het eindresultaat.

En het beste van alles? Ze rijdt geweldig. ;)

Stap 1: 1. Demonteren

De fiets wordt volledig uit elkaar gehaald tot op het frame. Dit omvat:
Verwijderen van wielen, ketting, crankstel, pedalen, stuur, zadel, remmen, derailleurs en kabels.
Oude lagers en de trapas worden verwijderd en ontvet!
Tijdens deze stap heeft WD40 mij enorm geholpen vastgeroeste en hard geklemde elementen los te krijgen van het frame.

Stap 2: 2.Preparatie

Het kale frame wordt voorbereid op de volgende stappen:
Alle resterende stickers, vetresten en roestplekken worden verwijderd met wat schuurpapier.
Het frame wordt op een plaat vastgemaakt zodat het stevig vastzit voor het zandstralen.
Schroefdraad in bracket en balhoofdbuis wordt beschermd met dopjes en tape.

Stap 3: 3. Zandstralen

Het frame wordt gezandstraald om:
Oude verf, roest en vuil volledig te verwijderen.
Een ruw oppervlak te creëren waar verf goed op hecht.

Stap 4: 4. Schilderen

Het frame wordt opnieuw gespoten met lak
Daarna volgen drie lagen lak in turquiose.
Oude decals worden later opnieuw aangebracht als replica’s maar deze zijn nog onderweg :))

Stap 5: 5. Samenstellen (heropbouw)

Na uitharden van de verf wordt de fiets opnieuw opgebouwd:
Lagers, balhoofdstel, trapas en aandrijving worden opnieuw gemonteerd en goed gesmeerd met DW40
Remmen, kabels, derailleurs en stuur worden afgesteld.
Nieuwe banden, remblokken en bekabeling vervangen versleten onderdelen
Alles wordt gesmeerd, gecontroleerd en op spanning gebracht.

Bij deze het eindresultaat!

delen

Neem contact met ons op

WD-40 Company Limited
Noorderpoort 93E
5916 PJ VENLO

© 2025 WD-40 Company. Alle rechten voorbehouden

Aanmelden

---------- Of ----------

Wachtwoord vergeten?

Account nodig? Meld je gratis aan.

Wachtwoord vergeten?

Geen probleem. Voer hieronder je e-mailadres in en we sturen je een link om het opnieuw in te stellen.

Annuleren

Account aanmaken

Annuleren