Volvo S80 raam mechanisme
Na een aantal jaar in mijn moeder haar auto rond te rijden heb ik eind 2023 mijn eerste auto kunnen kopen. Ik was super blij met deze wagen, maar er was wel werk aan. Sindsdien heb ik er altijd zorg voor gedragen en zelf onderhoud op gedaan. Dat ik sinds kort autotechnologie studeer helpt mij hier enorm mee. Toen ik mijn wagen kocht, werkte het bestuurders raam niet goed, het ging vlotjes open tot halverwege, daarna bleef het haken en kraakte het langs alle kanten. Geen prettig gevoel, vooral niet bij een drive-through of slagboom. Ik trok er mij niet veel van aan, zo vaak deed ik mijn raam nu ook weer niet open. Toen ik voor mijn opleiding een project moest verzinnen en voorstellen zag ik de perfecte reden om mijn raam te repareren, 2 vliegen in 1 klap! Door een zaterdag vrij te nemen om de garage leeg te ruimen en plaats te maken voor mijn wagen, kon ik aan mijn project beginnen. Ik haalde zowat heel mijn auto deur uit elkaar om het mechanisme bloot te leggen. Na een korte inspectie maakte ik met behulp van WD40 producten alle bewegende delen van het mechanisme schoon. Ze blonken weer als nieuw. Ook gebruikte ik WD40 silicone spray om alle delen weer vrij te laten bewegen. Binnen in de deur spoot ik de rails in die het glas naar boven en beneden begeleiden met dezelfde WD40 silicone spray. Nadat ik alles terug in elkaar had gezet kwam het moment van de waarheid. Ik start mijn auto, druk op de knop en... niets. Na een korte paniek zie ik dat ik de elektronica was vergeten aan te sluiten. Poging 2 dan maar. Ik druk terug op de knop en mijn raam zakt zonder moeite helemaal naar beneden. Succes! Als kers op de taart krijg ik bij het voorstellen van mijn project ook nog eens te horen dat ik een van de betere prestaties heb geleverd. Een geslaagd proces dus. Op naar het volgende project!